Тим за сарадњу са друштвеном средином и локалном заједницом у нашој Предшколској установи, почео је са радом 22.09.2022 године
Циљ нам је да пружимо подршку васпитачима у избору садржаја које могу да понуде деци у оквиру пројеката у складу са програмом Године узлета и родитељима.
Нудимо Вам неколико идеја које можете реализовати у току Дечје недеље и месеца октобра.
Са више од 2000 различитих врста из читавог света које су распоређене у посебне еколошке и географске целине, ова институција је “музеј живих биљака под отвореним небом”
https://jevremovac.bio.bg.ac.rs /
01.10.2022 год. у 12h на спортским теренима у Борчи 3, можете учествовати у радионицама Инклузивног Trickz art фестивала и промоцији Еколошке читанке са прелепим илустрацијама на рециклажном папиру.
У недељу 02.10.2022 год у 12 h у оквиру манифестације Радост Европе, биће организован карневал учесника од Трга републике до Калемегдана.
https://www.dkcb.rs/radost-evrope/radost-evrope-program/
Такође у недељу, од 12h у Академији 28 је на репертоару представа за децу: “Шашави Штрумпфови”.
Спортски парк је детаљно испланиран простор на 2500 квадрата у срцу Панчева где су приоритет спортски и креативни садржаји намењени деци свих узраста.
Тамо Вас очекују организоване активности са тренерима и аниматорима : игре без граница, водене игре, нинџа ратници, штафетне игре.. Деца могу користити креативни кутак, авантура парк, зип лајн, трамболине, мултифункционални терен са бициклама, тротинетима, ролерима...
У највећем јавном акваријуму и тропикаријуму на овим просторима, омогућено Вам је да видите бројне животиње и биљке из разних делова света. Улаз је бесплатан четвртком и петком за децу предшколског узраста уз пратњу родитеља а сваког викенда од 9 часова до 9 и 30 часова можете присуствовати храњењу становника Акваријума и Тропикаријума Београд .
Соколарство је стара древна ловна дисцплина о којој у Борчи можете сазнати све кроз “ Соколарску представу” која има едукативни карактер како би деци предшколског и школског узраста створили емоције и свест о корисности грабљивица.
Контакт: drustvosokolarasrbije@gmail.com
Београдска ролеријада је заказана за 8.10. 2022 год. Точкићи ће се завртети у центру града: на Андрићевом венцу, Теразијама и тргу Николе Пашића од 10h до 14h.
Све информације можете наћи на: www.rolerijada.rs
У оквиру ноћи истраживача ваша деца ће имати прилику да направе свог робота-уметника, да науче о добрим бактеријама које живе у нама, а видеће и како то изгледа природа сачувана у музеју, кованице које су користили стари Атињани, римски цареви и наши Немањићи. ..
https://www.bigcenters.rs/beograd/dogadjaj/big-noc-istrazivaca/
Центар “Мали Дунав” је намењен деци и одраслима који желе да стекну нова знања, унапреде постојећа, истражују и једноставно уживају у пријатном амбијенту. Посетиоцима се пружа могућност да посете јавни акваријум са дунавским врстама риба, зоо врт са воденим птицама, малу водену ботаничку башту, кућу на води, сојеницу, оазу барских корњача, научно-културни кутак, насеље праисторијског рибара... опробају се у пецању, плове “ малим Дунавом” или само уживају у пријатном амбијенту.
И на крају, само да подсетимо на увек актуелну сарадњу са локалном заједницом у виду посета школама, библиотекама, поштама, спортским теренима и паркићима са занимљивим садржајима за дечје игре.
Поштовани родитељи,
Од 1.септембра Ваше дете прелази из јаслица у вртић и сигурно имате много питања везана за нас.
Информатор који смо спремили, одговориће на нека од њих и омогућити Вам да сагледате рад наше Установе. Надамо се да ће бити и први корак у стицању поверења и квалитетне сарадње коју ћемо заједно градити у интересу Ваше деце.
НАШ ВРТИЋ НУДИ:
- Услове да ваша деца расту здрава, задовољна и оснажена да се конструктивно носе са изазовима.
- Простор као квалитетну физичку средину у коме се јача осећај колективног власништва, узајамних односа, осећај припадности и повезаности са другима. Све оно што се сматра вредним у култури вртића по новим Основама програма „ Године узлета“.
- Васпитачице са високим образовањем, богатим радним искуством које су стекле и стичу кроз стручно усавршавање и едукације за рад са децом предшколског узраста, сестре на превентивној здравственој заштити, сервирке и спремечице...
Као и стручну службу: дијететичаре, педагоге, психологе и логопеде са којима планирамо и унапређујемо рад са децом. Уколико је вашем детету неопходна стручна помоћ, обратите се васпитачима и заказаћемо састанак са одговарајућим стручњаком.
- Васпитно- образовни рад прилагођен узрасту, који подразумева осамостаљивање, стицање здравствено-хигијенских навика, истраживање, забавне, моторичке и изазовне активности. Стога, је врло важно да гардероба не омета кретање Вашег детета, да га не спутава у истраживању ликовних материјала, облачењу, свлачењу...
ШТА ЈЕ ПОТРЕБНО ЗА БОРАВАК ДЕТЕТА У КОЛЕКТИВУ:
-обућа ( патофне) које ће дете користити само за собу
- влажне марамице ( зависно од стечених навика за коришћење тоалета), ролна убруса, паковање пластичних чаша..јер деца сама перу руке течним сапуном, бришу их убрусом и по потреби пију воду.
-Резервна пресвлака : доњи веш ( више комада ако дете није још регулисало пражњење бешике и црева), чарапе, подмајцу, и зависно од временских прилика горњи и доњи део гардеробе.
- Пиџаму и јастучницу по могућству упаковану у врећицу и на свим деловима крупним словима написано име детета. Често се догоди да дете не препозна своју па да га не излажемо додатном стресу.
САРАДЊА СА ПОРОДИЦОМ
-Активно укључивање родитеља у живот и рад вртића у свим сегментима
АДАПТАЦИЈА
Покушајте да у првој недељи доласка у нову групу, припремите дете на нова али и позната лица другара из групице, охрабрите га да истражи нови простор, договорите неке пријатне активности после вртића или долазак раније по њега...
Сваки изостанак због болести, дуже од пет радних дана и седам календарских правдате потврдом педијатра. Ако се појаве неки симптоми болести док је дете у вртићу, добијате интерни упут за свог педијатра који вам такође даје потврду да дете може у вртић када оздрави.
У вртићу је забрањено давати било какву терапију, изузев оне за хроничне болести и то само уз потврду, препоруку лекара специјалисте и потписа дечијег педијатра.
РЕГУЛИСАЊЕ ОБАВЕЗА
Приликом потписивања уговора и анкса ( једном годишње) преузимате обавезу да поштујете све одлуке о : унутрашњој организацији кадрова, задржавању у дворишту и просторијама вртића, радном времену и организацији рада у току зимског и летњег распуста, као и обавезу за плаћањем услуга ПУ.
По решењу Града Београда, нашег оснивача, које се налази на главном паноу, у обавези сте да сваки изостанак детета оправдате, а уколико до краја месеца не донесете оправдање, изостанак се наплаћајуе по пуној цени. Сва обавештења о уплатама можете добити на број 011 7292-183 локал 111.
Отворени смо увек за сва ваша питања, сугестије, помоћ при структуирању просторних целина у којима борави ваше дете, предлоге.. Број тел. вртића: 011 2782-555
Надамо се успешној сарадњи у наредним годинама,
Колектив вртића „Сунцокрети“
Здравствена потврда и картон – попуњен и оверен код изабараног педијатра у Дому здравља који предајете медицинској сестри- васпитачу.
Обућа коју ће дете користити само за боравак у соби. То могу бити патофне, патике или ципеле. Обућа би требало да буде удобна, да омогућава несметано кретање, да држи дечје стопало и на тај начин буде безбедна.
Уколико дете користи дуду/цуцлу/варалицу она мора бити у својој кутијици обележеној именом детета.
Флашица коју дете користи за узимање напитака мора да има поклопац и да буде обележена именом детета.
Резервна гардероба стоји у ранцу или кеси обележеној именом детета.
За децу која користе пелене потребно је донети минимум 2 комада за целодневни боравак и то са обележеним именом детета.
Дан поласка у вртић се ближи. Узбуђени сте и узнемирени. Бринете да ли ће дете патити, плакати, да ли ће га други прихватити. Не заборавите да Ваша стрепња повећава дететову несигурност и чини га збуњеним. Зато је важно да будете сигурни у своју одлуку да укључите дете у колектив. Први и најтежи корак је одвајање на које деца различито реагују. Може да плаче, вришти, држи се за Вас и никог не примећује. Овакво понашање означава велики корак у развоју детета - свесно је да се одваја од Вас и научило је да брине. Растанак може бити тежи Вама него детету, дешава се да родитељ очекује проблем одвајања, а он се не појави. Дете се спонтано или уз подршку васпитача придружује другој деци и укључује у активност. Привикавање детета на колектив остварује се поступно, што подразумева остајање сат времена у групи у почетку, а затим се време продужава у зависности од дететових реакција. Тиме се постиже да дете схвати да није остављено и да ћете доћи по њега. Такође, Ваш боравак у соби је обавезан (5 дана), али у договору са медицинским сестрама и потребама Вашег детета, тај боравак може трајати и краће и дуже.
Покушајте да своје радне обавезе прилагодите краћем боравку детета током првих недељу, две дана. Можда ће тај период бити и дужи, а о томе ћете се договарати са медицинском сестром васпитачем.
Препорука је да дете у периоду привикавања, понесе са собом омиљену играчку, ћебенце, сликовницу или неки други предмет за који је везано како би уз себе имало нешто познато и њему важно.
Радно време | 06:00 – 18:00 |
Пријем родитеља | 06:00 |
Доручак | 08:30 - 09:00 |
Организоване игре и активности | 09:00 – 10:30 |
Ужина | 11:00 |
Поподневни одмор | 11:30 – 13:40 |
Ручак | 14:00 |
Воћна ужина | 15:00 |
Сободне активности и одлазак кући | 15:00 – 18:00 |
Дежурство | 17:00 -18:00 |
Када је дете узнемирено:
Предности мешовитих вртићких група
Детету је потребна подршка одраслих да би успоставило јасне границе дозвољеног и недозвољеног, да научи да се контролише и планира своје акције.
Обично се ово постиже родитељским усмеравањем и примећивањем хваљењем, позитивног понашања детета
"Када ми се осмехујеш и награђујеш ме , осећам се вредним пажње и способним"
Да би дете развило самопоуздање треба му дати прилику да осети да може да нешто уради само. Осећај сигурности и поверења у сопствене снаге важан је део личности.
Развија се од најранијег детињства.
Важно је рећи зашто је то добро урадило и шта је то било добро.
Тако ће стећи реалну слику о себи и својим способностима, развити речник, слушну пажњу....
Деци треба помоћ да усмере своју пажњу. Покушајмо да будемо осетљиви и приметимо шта их интересује, опишемо то речима, дозволимо им да ухвате у руку, опипају, покажемо им шта све може са тим да се ради у складу са њиховим узрастом и могућностима. Тако деца могу много више заједно са одраслим него што би успели сами.
Уче да упознаје своје окружење. Како?
Читаћете кратке приче различитим гласовима да бисте везали пажњу.Тражићете да вам покаже ликове у сликовницама...
Када показујемо одушевљење у одређеним ситуацијама, омогућавамо детету да то искуство издвоји, запамти.
Покажите како ствари функционишу, чему служе и како се зову.
Детету сте потребни да свет који га окружује добије смисао.
"Када ми причаш приче и дајеш ми објашњења, чиниш ме заинтересованим и радозналим да откријем више"
Одрасли личи на водича који му открива свет , пратећи на шта дете обраћа пажњу или сам му скреће пажњу на нешто важно, другачије....
Постављајући питања, упоређујући шта је велико, мало, округло, ..., постаје му подршка, ослонац да уреди информације које стижу до њега, упоређивати раније дечије искуство са цртежима, уочавати сличности и разлике....
Размислите о овој свакодневној ситуацији:
Погледај! концентрација пажње
Шта је то? питање смисла оног што се види
То је чаша! именовање
То је плава чаша са медом . богаћење, ширење
А где је твоја чаша? подсећање..Да ли си је добио од баке..?
"Када ми поставиш границе, учиш ме како да се контролишем"
Детету је потребна подршка одраслих да би успоставило јасне границе дозвољеног и недозвољеног, да научи да се контролише и планира своје акције.
Обично се ово постиже родитељским усмеравањем и примећивањем, хваљењем позитивног понашања детета.
Није довољно рећи немој то да радиш. Увек се мора објаснити зашто је нешто опасно. Поред забране неопходно је показати детету све друге могућности. Дете од одраслих учи да задовољава своје потребе на примерен начин.
"Стани не дирај"- тражимо да нас послуша без објашњења
"Пази , не дирај, то је вруће!", објашњавамо му зашто треба да нас послуша.
У ситуацијама опасним по дете , прво ћемо га спречити, зауставити да себе или другог не повреди.
Вежбање да размисли о својим поступцима, планира своје активности, предвиђа последице својих активности. Правила се најлакше уче у игри.
Док гради кулу од коцака, одрасли га пита: " Шта хоћеш да направиш? Како ћеш то да урадиш? Хоћеш ли велике или мале коцке? А ако ставимо овако шта ће се десити...Покушај да на почетак ставиш највећу коцку, па да видимо како ће остале да стоје...
Уместо сталног говорења детету не, важно је показати својим примером шта је дозвољено и пожељно да ради.
Када се дете лоше понаша, често је то вапај у помоћ. Покушајте да откријете шта му то смета или недостаје.Ако су гладни, жедни, неиспавани, узнемирени, биће нервозни и сигурно ће теже поштовати правила!
Предуслови за усвајање правила понашања и снаге да се одложе потребе :
Физичко кажњавање учи нас да се конфликти решавају силом, а не договором.Деци тада схвате да је у реду ударити мањег и слабијег и да се проблеми тако решавају .
Физичко кажњавање само тренутно зауставља неко понашање.Дугорочно не мења понашање.Децу чини уплашеном, беспомоћном.Најчешће се сећају ситуације кажњавања, али не умеју да објасне зашто су кажњени.Зато и не могу да промене понашање?
Свако понекад има осећај да губи контролу.Једино решење је да се склоните од детета и смирите. Даћете прилику да размислите зашто сте баш тако реаговали, имаћете времена да покушате да се ставите у дететову ситуацију и размислите шта је све могло да утиче да се дете тако понаша. за децу је важно да се осећају сигурно и заштићено поред нас .
Казне не смеју да понижавају, вређају, постиђују дете.
Ако сте већ подигли руку- боље ударите дланом о длан - тиме ћете зауставити и себе и дете.
Деца испитују чврстину граница.И док уче заједно са нама шта су лоши поступци , морају да знају да критикујемо поступак, а и даље волимо наше дете.
Чак и када добије забрану дете може да се понаша као да га се то не тиче.Израз лица, покрети, непосредна реакција могу да дају утисак да дете не уважава оно што му је речено.Међутим за неку децу је довољно да се само мало сачека да би се добила жељена реакција, за неку је потребно да их боље упознамо и онда ћемо лакше препознати њихову спремност да испоштују забрану, за неку је потребно да се ситуација понови више пута како би научили понашање које се од њих очекује.
Сетите се свих добрих особина вашег детета и добрих ствари које сте му дали.За трајан позитиван однос љубави и поверења између вас и вашег детета неопходно је да је ваше заједничко време испуњено добрим пријатним искуствима, игром, разговором.Када су мали многе ствари раде зато што су нама важне.
Полазак у вртић представља за свако дете промену у животу, важан догађај за њега и родитеље.
Преузмите илустровану брошуруАДАПТАЦИЈА ДЕЦЕ НА ВРТИЋ
Поласком у вртић делимично се мења дететов начин живљења, мора се прилагодити на непознате особе-васпитаче, вишесатни боравак међу већим бројем деце, нови простор и ствари које га окружују, делимично различит ритам активности, устајања, спавања и храњења.
Време у којем се дете, васпитачи али и родитељ прилагођавају новонасталој ситуацији и у којем се успоставља социо-емоционална веза детета и васпитача називамо адаптацијски период.
Како ће протећи период адаптације, с којим манифестацијама те колико ће трајати зависи од карактеристика личности детета, узраста детета, степена његовог развоја, стања дететовог здравља и породичне атмосфере у којој дете живи. Будући да су деца сензибилна за емоције родитеља и у свом понашању често изражавају оно што родитељи осећају, дететова адаптација и прихватање вртића у великој мери зависи и од тога како родитељ доживљава полазак детета у вртић, какав став има према вртићу и каква је била припрема детета за вртић. Адаптација зависи и од редовног долажења детета (изостанци продужују време прилагођавања).
Сва деца не реагују једнако током адаптације. Нека деца отворено негодују, редовно бурно реагују код растајања од родитеља, нека деца одбијају комуникацију са васпитачем док су друга у потпуности усмерена само на њих. Дете се најчешће не одваја од своје играчке или ранца, као прелазног објекта који му помаже да се осећа сигурније и заштићено. Нека деца су склона реакцијама на физиолошком плану: одбијање хране, одбијање спавања, пробавне сметње, често обољевање, а друга реакцијама у понашању (плач, агресивност, пасивност).
Нека деца тако реагују само првих дана, код неких то стање траје данима, а код неких се јавља тек након одређеног времена па можемо говорити о могућим „закаснелим“ реакцијама када је дете схватило да је одлазак у вртић постало део његове свакодневнице и коначно стање.
Једна од могућих реакција је и регресија тј. враћање на претходне облике понашања који су већ усвојени и превладани на неком ранијем степену развоја. Тако дете које је успоставило контролу столице може сада опет обављати нужду у гаћице, оно које је комуницирало речима сада опет може прибегавати гестикулацији и сл. Но, такве промене у понашању су пролазног карактера. Оне ће нестати када се дете прилагоди новој средини, тј. када се буде осећало сигурно.
Сва та понашања су нормална у фази адаптације. Она слабе и нестају брзином којом се дете прилагођава околини и успоставља социо-емоционалне односе са васпитачима.
Адаптација није готова кад дете престане да плаче већ кад дете почне спонтано да изражава своја осећања, потребе, мисли и способности.
Родитељи ће имати прилику да у првим данима поласка у вртић/ јаслице бораве са својом децом у васпитним собама. Време и начин боравка родитеља у соби, током адаптације, договараће се са сваком породицом приликом потписивања Уговора.
Ево неколико савета како Ви као родитељи можете олакшати период адаптације:
Уколико родитељ има потребу може разговарати са члановима стручне службе о адаптацији деце, специфичним потребама деце, о својим потребама у односу на вртић, оправданости појединих васпитних поступака.
Саветовалиште за родитеље (педагог, психолог, логопед) ради по принципу заказивања преко васпитача или на број стручне службе 011/72-92-382
ДОБРОДОШЛИ У НАШ ВРТИЋ!
У оквиру Предшколске установе „Бошко Буха“ на општини Палилула, постоје три развојне групе, у објектима „Бисери“ на Карабурми, „Јежурко“ у Борчи, и „Весна“ у Падинској скели.
Ради што квалитетнијег васпитања и образовања, као и пружања подршке дечијем развоју, развојне групе су свој концепт рада базирале на отвореном инклузивном моделу.
Шта се под тим подразумева у пракси?
Кроз заједничке активности, игре, дружење,шетње интензивно подстичемо интеракцију и комуникацију међу децом, стварамо могућност за вршњачко учење и истинску укљученост деце са сметњама у развоју у подстицајну средину вршњака.
Оно чему тежимо је да наш вртић буде средина која обезбеђује да се сви осећају вредно, безбедно и добродошло.
Предности оваквог концепта рада су:
Развијамо емпатију, хуманост, поштовање и уважавање различитости, развијамо толеранцију и самопоштовање код деце типичног развоја.
Сугурни смо, да свако дете има право да развије своје потенцијале у пријатном, сигурном окружењу и подстицајној вршњачкој средини уз адекватну стручну подршку.
Опште препоруке у комуникацији са децом у свакодневном контакту
Ту сам за тебе
Искуство и истраживања потврђују увек исту ствар – када дете зна да родитељи/васпитачи брину о њему и да ће га увек саслушати, оно се осећа јако и вредно. А то гради његово самопоуздање. Једноставна чињеница да смо ту за њега и да оно то зна може значајно да ојача његово осећање вредности.
Слушам те
Постоји велика разлика у слушању и држању предавања. Када престанемо да слушамо и почнемо да држимо детету предавање ми га, у ствари, онеспособљавамо и остављамо са лошим осећањем и мишљењем о себи. Говорећи му “слушам те” показујемо да нам је стало, да ценимо наше дете и оно што оно жели да нам каже, као и да га подржавамо.
Верујем ти
Када дамо наше поверење детету, показујемо му да га сматрамо вредним и да ценимо његово мишљење и начин расуђивања. Оно се тада осећа као особа вредна поверења и способна да донесе праве одлуке.
Не можеш то ЈОШ УВЕК да урадиш
Кад вам ваше дете каже да не може нешто да уради подсетите га да нико није добар у свему одмах. Научите дете важности речи “још увек”. Ако почне да плаче и нервира се, кажите му да ништа није лако. Испричајте детету и како је изгледало кад је учило да хода - падало је безброј пута, али је било истрајно и није одустало. Управо је то циљ и употребе речи “још увек” – да да детету снагу и наду да, ако истраје, може да успе у свему што жели.
Изгледаш јако задовољно
Јако је лако ући у навику и свакодневно говорити деци колико смо поносни на њих, али ово их само учи да се ослањају на нас када желе да процене своју вредност. Боље резултате дају реченице које дете подстичу да само себе процени. Права ствар коју родитељ/васпитач треба да нагласи је дететово осећање које оно исказује када је поносно на себе и своја постигнућа. На пример: “Изгледаш потпуно одушевљено.”, “Изгледа да си јако задовољан/на због тога.”. Кад вам каже како се осећа, загрлите дете и покажите и ваше узбуђење и задовољство.
Шта можеш да урадиш по том питању?
Кад нешто постане тешко и дете одустане то је ударац за његово самопоуздање. Уместо да покушате да га спасете покушајте да се мало дистанцирате и питате га шта мисли да оно може да уради по том питању или шта би даље да ради и сл. Ове реченице ће детету показати да верујете у њега и знате да оно може само да донесе одлуку. А то је велика ствар за његово самопоуздање.
Волим те/Прихватам те/драго ми је што проводим време са тобом
Једна од најважнијих ствари коју можете да кажете детету а која ће му помоћи да се осећа вредно јесте “Волим те”. И најбоље је да то често говорите али и покажете.
ПРИПРЕМА ЗА ПОЛАЗАК ДЕЦЕ У ШКОЛУ
*Инфоримишите се о школи, учитељу, програму, боравку.
*Са дететом прошетајте до школе, нека зна како може и само да оде.
*Будите узор свом детету, ваше дете вас посматра, Ви сте Вашем детету први и веома важан учитељ.
*Разговарајте често са својим дететом о ономе што се дешава око вас.
*Негујте међусобно поверење.
*Верујте свом детету, али и проверавајте повремено оно што сте од њега чули, да бисте му помогли да и само постане објективно према себи.
*Охрабрите своје дете када започне нешто или стане на пола неке активности.
*Дозволите детету да учи на својим грешкама.
*Развијати му самосталност тако што нећете радити ствари уместо њега.
*Хвалите дете за све што уради добро или барем покушало да уради.
*Дисциплинујете с љубављу- чешће говорите „уради то...“ од „немој да радиш...“ покажите зашто очекујете баш то понашање.
*Одвојите време које желите да квалитетно проводите са својим дететом, пружајте му нова искуства водите га у биоскоп, библиотеку, музеј, позориште.
*Сваком детету су потребне јасне границе и правила да би се осећало сигурним
*Будите спремни да саслушате своје дете јер то је најконкретнији доказ поштовања.
Дете са собом у школу носи....
Веру у себе... Ја сам посебан и вредан (Вашом искреном заинтересованошћу и посвећеношћу подстичете дететов лични развој...)
Зрелост за полазак у школу (Сналазим се у окружењу, радознао сам тежим ка успеху)
Заједно са дететом уредите...
Простор
Средите кутак, оплемењен сликама, књигама, да има свој сто, столицу, добро осветљење, таблу за подсећање....
Време
Помозите детету да организује свој дан да би имао времена и за учење и за игру. Сменом активности стећиће сигурност и научити како и колико да учи.
Акције
Да одвојите време за заједничко слушање музике, дружење, сликање, позориште....
ХАЈДЕ ДА ЗАЈЕДНО ПОМОГНЕМО ДЕЦИ ДА СТЕКНУ РЕАЛНУ СЛИКУ О СЕБИ И СВОЈИМ МОГУЋНОСТИМА, ДА ИХ ПОДСТИЧЕМО НА САМОСТАЛНОСТ У МИШЉЕЊУ И ПОНАШАЊУ.
ЕВО ЈОШ ПАР САВЕТА
Негујте међусобно поверење.
Уважавајте дете као личност, показујте детету да га прихватате и волите онаквог какво јесте и да вам је стало до њега.
Будите доследни – немојте за исту ствар дете једном казнити а други пут то превидети или чак наградити. Ускладите своје речи и поступке – немојте причати једно а радити супротно.
Испуњавајте обећања – ако не можете да их испуните, немојте ни обећавати.
Не намећите своје потребе и захтеве – не терајте дете да ваше захтеве извршава без поговора само зато што ви тако хоћете.
Будите активан слушалац – откријте шта дете осећа, жели, какве су његове потребе и својим реаговањем покажите да га разумете.
Научите да признате сопствену грешку и да се извините детету.
Верујте свом детету али и проверавајте повремено оно што сте од њега чули, да бисте му помогли да и само постане објективно према себи.
Користите првенствено позитивне утицаје у васпитању (подстицај и похвала), а не негативне (казне, прекор, омаложавање....).
Бити доследан у свом односу према дететовим обавезама.
Дозволити детету да учи на својим грешкама.
Развијати му самосталност тако што нећете радити ствари уместо њега.
Хвалити дете за све што уради добро или барем покушало да уради.
Када молите дете да нешто уради објаснити му зашто желите да то учини.
Чак и када сте љути на дете покажите му да га волите, никад не критикујете дете него његово понашање. Свакодневно реазговарајте са својим дететом и лушајте га али тако да стварно чујете шта вам говори. Одвојите време које желите квалитетно порводити са својим дететом, пружајте му нова искуства водите га у биоскоп, библиотеку, музеј, позориште.
Сваком детету су потребне јасне границе и правила да би се осећало сигурним.
Сваком детету је потребна игра.
СТВАРАЊЕ ПОЗИТИВНЕ СЛИКЕ О СЕБИ – охрабрити дете када започне нешто ново, дисциплинује с љубављу – чешће говорите „урадите то.... “ од „немој да радиш то...“, будите спремни да саслушате своје дете јер то је најконкретнији доказ поштовања. Развијајте код деце самопоуздање, радозналост, машта, моторичка спретност и покретљивост, емоционална стабилност, социјализованост, комуникациона оспособљеност. Захтевајте од детета да Вам јасно и гласно саопшти како се осећа у вези неке ситуације. Научити га да вербализује своје потребе и осећања.
СТВАРАЊЕ РАДНИХ, КУЛТУРНО – ХИГИЈЕНСКИХ НАВИКА - оне му помажу да самостално задовољи неке своје потребе, да лакше успостави односе са другима, да своје способности користе у пуној мери, усвајајући их дете постаје самосталније одговорније, прихваћеније у друштву, а самим тим и сигурније у себе. Лепо је помагати деци, али морате пазити да их та помоћ не учини сувише зависним од вас. Боље је да дете одради нешто самостално макар и спорије и неспретније, јер на тај начин дете вежба, учвршћује и усавршава стечене навике (на пример односи на облачење, обување, храњење). Дете може понекад и да помаже у обављању кућних послова и да на тај начин стекне навику да брине о својим стварима и да их оставља у ред. Потребно је дете научити да започето доврши и када му је мало досадило да не одустаје и прелази на другу активност. Поред радних навика и клутурне навике су јако битне и то подразумева поштовање према старијима, уважавање ауторитета, знања и рада одраслих као и тежњи да им се помаже.
Савети за родитеље - квалитетно провођење времена у циљу унапређивања говорно-језичког развоја деце
Уколико се водите овим упутствима, Ваше дете ће лакше бити у стању да разуме објашњења васпитача, да прати и разуме упутства, да одговори на питања, да поставља питања, да изрази мисли, жеље, потребе, осећања, да комуницира са другом децом. На тај начин допринећете да дете буде прихваћено од стране друге деце, као и развоју самопоштовања Вашег детета.
ПРЕПОРУКЕ ЗА РОДИТЕЉЕ КАКО ДА ПРЕВЕНИРАЈУ ИНФЕКЦИЈУ КОВИД-19 КОД КУЋЕ :
Одмах по уласку у кућу детету и себи оперите руке, темељно сапуном и топлом водом, најмање 20 секунди и обришите најбоље убрусом.
Уколико сте напољу користите средства за суво прање руку, влажне марамице и алкохол ( минимум 70% ) за дезинфекцију.
Са децом одлазите искључиво у шетњу, без задржавања на јавним површинама и без мешања са неким ко није члан вашег домаћинства, држите одстојање од других најмање 2 метра.
Користите маске у затвореним просторима.
Избегавајте додиривање лица, очију, носа и уста јер се вирус преноси искључиво тим путем.
Изувајте се пред улазним вратима, јакну и одећу коју сте имали напољу скините са себе и оставите напољу да се излуфтира на сунцу.
Уколико у вашем домаћинству имате чланове који су старији од 65 година, не мешајте се са њима јер су посебно угрожена категорија становништва.
Деца могу да оболе од ове болeсти али је клиничка слика углавном врло блага, међутим могу болест да пренесу другима код којих имуни систем није довољно јак да поднесе болест.
Све играчке које дете користи свакодневно прати.
Користите најједноставнија дезинфекциона средства попут алкохола за дезинфекцију гелендера, брава, водокотлића и слично.
Што ћешће проветравајте просторије у којима боравите.
“ Сви треба да знају шта другарство значи, заједно смо лепши, заједно смо јачи “
Сарадници за унапређивање пзз
У овим данима када се цео свет сусреће са претњом епидемије Корона вируса и породице су пред великим изазовима. Како се снаћи у овој ситуацији, како сачувати здравље, како наставити е функционисање упркос спољашњој претњи; како сачувати здравље и душевни мир?
Када се деси овако велика глобална претња људском здрављу природне реакције које се јављају код људи су страх, узнемиреност, осећање неизвесности. Често гледање тв програма који нас извештавају о епидемиолошком стању продубљују ове негативне емоције.
Деца у новононасталој ситуацији могу да реагују на различите начине, од релативно лаког прихватања ситуације и новина које она доноси, до узнемирености, љутње и беса, па до повучености и повлачења. Важно је схватити да су ове емоције одраз тренутне кризе кроз коју сви пролазимо, не треба критиковати дете због оваквих реакција.
Шта радити, како помоћи детету?
Прво што је важно је схватити да родитељи имају кључну улогу у успостављању сигурног окружења за дете. Пожељно је да у оквиру породичног дома:
Како разговарати са децом о новонасталој ситуацији?
Покажите детету својим примером да бринете о свом здрављу и здрављу укућана, тако што ћете редовно одржавати хигијену, вежбати; по повратку кући редовно прати руке, одржавати хигијену простора и сл.
Важно:
Ако дете има интензивније реакције на стресни догађај, одбија да једе, не може да спава, губи интересовање за игру, или породицу, можете се јавити мејлом нашим стручним сарадницима за подршку и помоћ са назнаком за Саветовалиште за родитеље. Стручни сарадници ће вам одговорити у најкраћем могућем року.
До скорог виђења! Остајте нам здраво :-)
Бити родитељ малог детета често представља велики стрес. Због тога је важно да осим за дете, родитељ такође нађе време како би се побринуо и за себе. Када се родитељ осећа смиреније, лакше му је да буде присутан и за своју децу и да изађе у сусрет њиховим потребама.
Готово сви знају да током авионске несреће родитељ прво себи ставља маску пре него што пружи помоћ свом детету. Исто је и у овој ситуацији. Ваше здравље и опште расположење је готово исто тако важно као и помоћ коју пружате свом детету. Брига о себи није себичност и самоудовољавање себи, већ се ради о томе да бринући о себи шаљемо поруку деци да смо емоционално, физички и ментално у стању да будемо ту за њих.
Реалност која прати COVID19 чини да та брига треба да буде још израженија. Незнање о томе шта следи, може да забрине и најсмиренијег родитеља. Ситуацију отежава трајање и неизвесност. Уз то иде и брига за чланове породице, брига о томе како ће се све завршити, да ли ће бити довољно намирница у фрижидеру за породицу, како ускладити посао са обавезама око деце итд. Али, оно што предшколској деци, а и старијој, највише треба од родитеља, је умирујућа сигурна и предвидива атмосфера у породици. Све је то заиста изазов за родитеље, али да бисте дали најбоље од себе свом детету, потребно је да се најпре побринете за себе.
Обратите пажњу на то како сте, застаните, постаните свесни својих осећања, пре него што одреагујете на извор стреса. Дубоко удахните. Одреагујте на ситуацију тек пошто умирите себе.
Када деца осете промене у рутинама, можда ће бити помало збуњена или узнемирена. Деци до треће године недостају речи којима би изразила своја осећања. Она ће нам о својим осећањима говорити својим понашањем, повлачећи се можда у себе, будећи се често ноћу, враћајући се на превазиђене облике понашања. Као одрасли увек треба да се запитамо шта нам одређеним обликом понашања дете у ствари говори и како да одреагујемо на начин да изађемо у сусрет дечјим потребама. Нпр ако се дете зажелело баке или деке, сусрет се може организовати преко електронских медија, уз објашњење прилагођено узрасту детета.
Када сте 24 часа присутни уз дете, чини се готово немогућим да направите паузу за себе. Можете се договорити са својом/својим супругом, како да креирате дневни распоред активности, како бисте могли да одговорите и својим професионалним и личним обавезама. Тај распоред ( у смислу ко шта и кад ради) може бити променљив и на дневном нивоу, тако да пре одласка на спавање или током доручка договарате активности како би сви могли несметано да функционишу. Ако сте самохрани родитељ, користите време док дете спава или одмара, или се бави неким тихим активностима. Будите у близини детета али брините и о себи. Време када дете легне у кревет или пре него се пробуди ујутру, такође може бити период када ћете се побринути и за себе.
Важно је да откријете које активности вас опуштају, смањују стрес, делују умирујуће на цео ваш организам. Важно је да пронађете шта је оно што је корисно за вас- шта вас умирује и шта у околностима какве јесу можете себи да приуштите. Социјална дистанца и самоизолација је свакако изазов у смислу бриге за себе, јер реално не можете да прошетате, одете у теретану, код пријатеља...
Размислите како можете прилагодити активности у условима социјалне дистанце.
А где је ваше дете за то време? Размислите кад и на који начин дете може да вам се придружи у неким од ових активности. Ставите још једну малу простирку поред ваше за малог вежбача. Лезите заједно и вежбајте дубоко дисање…..
Делује да у овако ограничавајућим и стресним условима није време да мислимо на себе, ипак то није истина. Пружајући подршку себи чинимо добро и својoj породици.
Извор:zerotothree.org/coronavirus
Ова прича је намењена малој деци (препоручује се узраст 3-5 година) која морају да остану у кући за време Ц-19 пандемије, или онима којима је слобода кретања значајно смањена (нпр. могу да иду у школу, али не могу да присуствују посебним окупљањима, фестивалима, забавама или догађајима). Песма на крају је остала отворена за наставнике и родитеље, да деци направе више стихова са разним идејама. Прича може да се мења / уређује тако да одговара различитим ситуацијама – нпр. Мајка Дрво може бити Отац, или Бака или Деда, или можда желите да избаците део о „школи за патуљке“. Главни лик такође може да се промени (нпр. уместо да користите патуљке, прича би могла да буде о мишу заглављеном у његовој малој куц́и, или птичици која мора да остане и одмара у гнезду)…
Мали патуљак је био збуњен.Зашто је морао да остане у кући?
Зар не знају сви како мали патуљци воле да лутају?
Није могао да иде у школу за патуљке, није могао да се игра са својим другарима у шуми и пријатељи нису могли да га посете.
Мали патуљак је био заробљен у својој кући, дубоко међу корењем дрвета.
Барем је могао да гледа кроз прозор, између камења и корења.
Био је изненађен колико је ствари могло да се види. Мали мрави су трчкарали, бубице јарких боја су скакутале горе – доле по листовима који су опали, а зечићи са великим ушима су искакали из својих рупа и враћали се унутра.
Али чак и уз све те ствари које је могао да гледа, мали патуљак је постајао нестрпљив. Зашто је морао да остане у кући?
Нема смисла да не може да лута около.
Тада му је Мајка Дрво прошаптала:
„Сада није све као што је било пре – али веруј ми,
ускоро ћеш да будеш слободан ти – веруј ми, веруј ми.“
Мали патуљак је у свом срцу знао да увек може да верује Мајци Дрвету.
Мајка Дрво је носила мудрост целе шуме!
Мајка Дрво је знала све о свему.
Птице и ветар су били њени пријатељи и гласници.
Свакодневно су је посећивали и доносили јој вести из великог, пространог света.
Мали патуљак је могао да чује када птице долећу. Чуо их је како певају високо у гранама Мајке Дрвета.
Мали патуљак је могао да види када је ветар долазио у посету. Могао је да види гране како се љуљају лево-десно. Понекад је морао да затвори свој прозор да не би упадало лишће и прашина коју је доносио пријатељ ветар!
Мајка Дрво му је и даље, свакога дана шапутала:
„Сада није све као што је било пре – али веруј ми,
ускоро ћеш да будеш слободан ти – веруј ми, веруј ми.“
И тако је мали патуљак морао да верује и морао је да чека. Ускоро је схватио да ће поново бити слободан да изађе из своје куће међу камењем и корењем дрвећа.
Знао је да ће опет бити слободан да поново лута по прелепој шуми.
И док је чекао, изненадио се колико интересантних и забавних ствари може да ради у својој удобној кућици међу корењем дрвета.
Мали патуљак може да игра.
Мали патуљак може да пева
Мали патуљак може да слика и црта.
И направи шатор на поду.
Мали патуљак може да игра.
Мали патуљак може да пева
Мали патуљак може да чисти и кува.
И умота се у сликовницу.
Мали патуљак може да игра.
Мали патуљак може да пева
Мали патуљак може ………………………….
И ………………………………………………..
Мали патуљак може да игра.
Мали патуљак може да пева
Мали патуљак може ………………………….
И ………………………………………………..
Мали патуљак који је морао да остане у кући (верзија у стиховима)
Мали патуљак је морао у кући да остане,
није могао другаре да скупи,
ни истраживач шуме да постане,
био је заробљен у рупи.
Зар не знају сви
како мали патуљци
воле да лутају!
Мајка Дрво је прошапутала:
„Сада није све као што је било пре – али веруј ми,
ускоро ћеш да будеш слободан ти – веруј ми, веруј ми.“
Мали патуљак је знао да може да верује њој,
Мајка Дрво је најмудрија у целој шуми тој!
И тако је мали патуљак веровао,
стрпљив је био и чекао.
Високо, у гранама Мајке дрвета,
птице су сваки дан певале гласно,
ветар је летео из даљине
и вести узвикивао јасно.
А мали патуљак је у својој кућици
био весео као чигра,
радио је многе интересантне ствари
и могао је свашта да се игра.
А можда можеш и ти те игре играти!
Поштовани родитељи и васпитачи, на следећим линковима можете пронаћи интересантне активности за вашу децу и Вас. Играјте се и уживајте!
https://mailchi.mp/fa8c61b9a17a/ideje-za-mudre-mame-i-tate-3888057?e=068e8eac7a
https://www.unicef.org/serbia/najcesca-pitanja-male-dece-o-korona-virusu
http://maminovreme.org/category/ucimo-kroz-igru
https://zuov.gov.rs/riznica-igara-za-decu-i-odrasle/
https://www.youtube.com/watch?v=z3NTgBdom6Q&app=desktop
http://www.odmorsadecom.com/igre-u-kuci-sa-decom/#.XpMmMuctiEQ.viber
http://www.odmorsadecom.com/igre-iz-detinjstva/#.XpMkYlEbTrs.viber
https://netipicnapredavaonica.blogspot.com/?m=1
https://ecec.mpn.gov.rs/?page_id=2090
http://www.jelenaholcer.com/roditeljstvo-je-privilegija-i-zadovoljst/
http://www.jelenaholcer.com/roditeljske-zablude/
http://gasi.rs/ucimoreci/?page_id=13Razvojne igrice -едукативни материјал за помоћ деди са тешкоћама у усвајању говора
http://mamaitata.rs/testo-za-igru-koje-mozete-napraviti-sami
/https://www.yumama.com/porodica/blog-strucnjaka/jelena-holcer/12352-edukativno-i-zabavno-8-predloga-za-igre-sa-recima.html
https://zena.blic.rs/bebe/kako-se-igrati-sa-detetom-izbor-igracaka-je-vrlo-vazan/8z4zegm
Добар разговор је највреднији поклон за Ваше дете. Зашто?
Како да подстакнете дете на разговор
Пример: Уместо „Да ли ти је било лепо код баке?“, реците „Причај ми, шта сте ти и бака занимљиво радили.“
Пример: „Која је твоја омиљена прича? Зашто?“
„Не, погрешио си.“ или „То је глупо.“ Уместо тога реците: „Можеш ли да смислиш још неки могући разлог?“
Логпеди ПУ „Бошко Буха“
Игра је од суштинске важности за физичко, ментално, социо-емоционално здравље детета и моћно је средство у смањивању напетости у несигурним временима. Родитељи никако не би требали да потцењују моћ игре у смањивању напетости нарочито у кризним ситуацијама.
Здравствени, финансијски и социјални утицај Корона вируса се редовно прати током 24 часа, али шта је са емоционалним утицајем који вирус има на децу. Деца се адаптирају на нове рутине остајући код куће, не бавећи се активностима којима се иначе баве, уз ограничена дружења са вршњацима и широм породицом. Могу се осећати уплашено и узнемирено. Када се дете игра, оно се ослања на инстинкте, на своја осећања.
Деци често недостају речи како би изразила шта осећају. Када се суочавају са тешким искуствима или трауматским дешавањима, важно је да им омогућимо да се играју. На пример, она могу нацртати неки цртеж или или одиграти неку сцену на основу чега ћете непогрешиво увидети шта они стварно осећају. Играјући се, дете у безбедном окружењу изражава своја осећања као што је страх, збуњеност, туга или љутња. Игра може буквално да направи промене у мозгу и помогне детету да овлада стресом и изгради отпорност.
Смернице родитељима како би пружили подршку деци током ових несигурних времена, пуних изазова:
Некад најједноставније ствари могу покренути дете да употреби своју машту и изрази своју креативност. Једноставно се играјте са децом када год то можете.
- За све што може угрозити безбедност детета реците јасно „Не“, али нипошто, не вичите на дете и не дајте дуга објашњења
- Користите кратке и једноставне фразе када говорите деци
- Често постављајте деци једноставна питања
- Говорите деци и именујте им и током свакодневне спонтане активности
- Довршите реч коју дете покуша да изговори и притом је проширите (дете каже „А“ ...Ви кажете „Браво, Аааауто“...или дете каже „Ауто“ и показује на ауто, а ви кажете: „Браво! Јесте, то је црвени ауто“
- Читајте деци кратке приче, нека и деца окрећу странице
- Певајте песмице које имају покрете уз речи и радите их заједно са децом
- Именујте детету емоције које исказује ( како би их постало свесно- ,,Па ти си срећна, ,,Како си весела када дође тата''...)
- Играјте се игре оглашавања животиња, уколико дете не говори (дете погађа како каже крава, ко каже муууу...)
- И у говору, када именујете предмете, додајте придеве (плави аутић, зелени круг, мала маца, велики камион) у циљу проширивања речника. Почетне интеракције нека буду једноставне, па постепено поставите сложеније интеракцијске захтеве. Прво само именице, па у зависности од узраста и говорно – језичких могућности детета, можете проширивати речник тако што ћете питати децу:„А каква је лопта?“, „Велика или мала?“, „Великаааа“, „Каква још? Које је боје?“, „Плавеееее“. Дигресије треба да буду кратке, како се не бисте удаљили од теме
- Вербалну комуникацију пратите невербалном гестом, (климањем главом, изразом лица, мрштењем)
- Када год је то могуће, обраћајте се детету лицем у лице. Обраћањем детету лицем у лице, омогућујете детету да чита изразе лица, прима невербалне поруке и акумулира их. Временом ће и само научити да их разуме и имитира.
- Уколико дете не остварује контакт погледом, покушајте да „ухватите“ поглед детета тако што ћете му стално улазити у видно поље; док се играте, искористите играчку коју дете воли, тако што ћете је принети свом лицу; смејте се детету; све време му се обраћајте вербално...
- Обавезно користите кажипрст у показивању и стимулишите дете да користи прст при показивању. Када приметите да дете нешто жели (вуче Вас за руку и слично) наместите му кажипрст и реците „Желиш ВОДУ/КЕКС....“, покажите жељени поткрепљивач дететовим прстом и дајте му то што тражи
- Говорите мало спорије, да дете лакше прими и обради све информације.
- Мењајте интонацију, јер тиме скрећете пажњу детета на Ваш исказ.
- Уколико се дете не одазива на име често га ословљавајте именом или надимком,
- Исти налог поновите више пута. Уколико детету показујете слике, предмете или играчке показујте му више пута и то поткрепите понављањем исказа.
- Наглашавајте интонацијски речи и узвике, које изговарате у спонтаном говору, као „Опа“, „Паде“, „Једе“, „Ам - амммм“, „Ммммм“, „Дај“, „Ево“ „Пссст“, „Ахаааа“... (не заборавите показивање)
- Научите га да опажа присуство/одсуство бића или предмета („Имаааа – немааааа“ - показујте гестом)
- Када певате песмицеице, после извесног броја понављања, изоставите последњу реч, како бисте стимулисали дете на говор, тј. да доврши песмицу.
- Увек када деци постављате питања, за лица увек питајте „Ко је ово“, а за предмете „Шта је ово“.
- Радите са дететом игре којима се подспешује покретљивост говорних органа (усана, образа, језика). Чији је језик најдужи? Ко може да пипне језиком нос? Како лижемо лизалицу? Како се облизујемо? Како зевамо? Како дувамо свећицу? Како жваћемо? Како мљацкамо? Како шаљемо пољупце? Сваки покрет показујте детету. Дувајте маслачак, папириће по столу означеном путањом (може бити и заједничка активност), дувајте папирне ветрењаче да би се окретале... Све ове покрете изводите кроз неку осмишљену причу.
- Ако је дете оштећеног слуха, појачава се визуелна стимулација.
- Учите дете које има 2.5- 3 године, да запази разлику између хладног/топлог, меког/тврдог, тупог/оштрог, храпавог/глатког и том приликом изговарајте придев (какво је нешто)
- Уколико дете одговара на питања тако што понови питања родитеља (нпр. „Шта то носиш?“, а дете понови „Шта то носиш?“, родитељ треба да нагласи очекивани одговор детета „Лоптуууу“/ „Носим лоптууууу“)
Важно је напоменути:
Свака стимулација, после дужег или краћег периода акумулације, доводи до резултата. Увек покушавајте, мењајте начине стимулације. Уколико дете не реагује данас, не значи да неће реаговати сутра.
Логопеди ПУ "Бошко Буха"
Када приметим да дете недовољно течно говори или застајкује у говору,како да се понашам?
- одржавајте природан контакт очима док дете говори ( не избегавајте гледање у очи)
- када замуца стрпљиво га сачекајте да каже и не помажите му у говору ( не говорити уместо детета, не тражити да понови, избегавати допуњавање детета);
- обратите пажњу на оно што дете говори, а не како говори;
- створите му утисак да пред собом има довољно времена за говор, без обзира на говорне потешкоће, и да га стрпљиво чекате;
- немојте инсистирати да дете говори ( нарочито када је уморно или узбуђено)
- користите једноставан речник у лаганом, опуштеном темпу
- стари начин реаговања на муцање, као „говори полако“, „диши дубоко“, „опусти се“, су примери непотребних сугестија које не помажу, већ само могу да погоршају проблем
- не сажаљевајте га због муцања (ни примедбама, ни изразом лица)
Стручни сарадници-логопеди
ПУ „Бошко Буха –Палилула“
Ток уредног говорно – језичког развоја и неки општи показатељи развоја
Од 12. – 18. месеца
Од 18. – 24. месеца
Од 24. – 36. месеца
Језички развој
На овом узрасту деца користе све врсте речи, уз употребу садашњег, прошлог и будућег времена
Говорни развој
Допуштена су одступања од правилног изговора за гласове: С, З, Ц, Ш, Ж, Ч, Џ, Ћ, Ђ, Р и Љ ( да буду умекшани, да се замењују другим гласовима нпр. шума- сума, чича- ћића, Цеца- Сеса, риба- либа....)
Од 4. до 5. године
Језички развој
Дете на овом узрасту користи већи број именица, глагола, придева, предлога, пилога...
Говорни развој
Ч, Џ, Ш, Ж, Ћ, Ђ, Р и Љ
Од 5. -6. године
Језички развој
Говорни развој
Уколико сте били у недоумици када је време да ваш малишан скине пелене,а због настале ситуације нисте били у могућности да чујете наше мишљење, овим текстом вам пружамо потребну подршку.
Да ли постоји идеално време за одвикавање од пелена?
За одвикавање од пелена потребно је да дете достигне одређену зрелост која је неопходна у процесу развијања мокраћне бешике и црева.
Статистика каже да деца углавном постају зрела и способна да контролишу физиолошке потребе између 18. и 24. месеца. Управо је то време када би родитељи требало да почну са одвикавањем од пелена.
Знаци да је дете спремно за скидање пелена
.Наш предлог је да меду обученог у гаћице и панталонице уз помоћ детета раскомотите и заједно са дететом стављате на ношу.
“Стави Снежана меду на ношу да пишки.Он не воли да буде мокар.Хајде медо пи пи шшш.Ево Снешка и теби ноша.Покажи меди како ти већ умеш да пишкиш у ношу.“
Ставите дете на ношу и поштујте његов избор колико ће на њој седети.
Сајтови који вам могу бити од користи:
https://www.bebac.com/tekst/kada-je-vreme-za-odvikavanje-od-pelena
Медицинске сестре васпитачи вртића "Снежана"
У новонасталој ситуацији , када смо изоловани од многих активности које су биле значајне за наше функционисање и функционисање наше деце, много више времена проводимо уз тв, компјутер, различите инетернет садржаје, мобилне телефоне. Зато, не смемо заборавити да медији могу имати штетан утицај на развој детета и да децу морамо заштитити од непотребних информација.
Технолошки развој и дигитална писменост јесу битни фактори у дaљем развоју и напредовању. Техника нам је сада неопходна да бисмо комуницирали и наставили рад и то нас не спречава да се поред виртуелних дешавања окренемо великом богатству као што је писана реч.
Пред нама је прави тренутак да учимо децу да воле књиге !
Читањем детету неке књиге , приче , песме , нећемо само квалитетније искористити време , већ ћемо детету дати могућност да развија своју интелигенцију, да запажа, памти , закључује, богати свој речник и развије сложенију реченицу, да машта, да постане креативније, да проширује стечена и усваја нова знања, да усваја моралне вредности и хумане поуке.
Да деца не би била само пасивни слушаоци, подстичите их да буду активни ствараоци. Идеја и предлог коју можете искористити јесте да дете буде аутор књиге „Мој дневник“. Све оно што прочитате детету оно може илустровати у својој књизи , као један приказ,причy по сликама или стрип, уз обраћање пажње на битне детаље из прочитаног. Поред познатих , дете може у својој књизи да има и нове приче. Да дете успе, потребна му је ваша, родитељска подршка, причајте са децом о ономе што сте прочитали, о ликовима и јунацима из прича, песама, њиховим особинама, описујте их заједно (користите што више описних придева), извуците поуку из прочитаног текста, питајте их да ли су нешто ново сазнали и научили, шта је то што им се допада или не (овако подстичете и развијате комуникацију). За ствaрање нове приче , можете користити познате јунаке из бајки, ти познати ликови могу добити нове особине и нове авантуре; можете унети промене у неку причу, мењајући крај, или неки деo који дете жели; дете може бити у улози главног јунака и тако осмислити нову причу (тако ће дете бити ближе разумевању туђих осећања).
Уз све ово , cа дететом свакодневно причајте о сталним дешавањима око нас, како о лепим, неизбежно и о оним која су мање лепа. У својoj књизи, дете има прилику да ликовним путем, из свог угла, забележи шта је за њега тог дана била најважнија вест, да ли постоје неки евентуални проблеми са којима се суочава, kако воли да проводи време , шта ради и како се забавља, cвоје доживљаје а време које проводи код куће , да „пише“ приче о својим другарима које не виђа. Књига може бити по данима, дете може неким симболом представити сваки дан у недељи и тако знати који дан је настала која прича. Корице књиге дете може украсити по избору; књига може настати од обичне свеске или од папира који ће се на крају спојити у једну целину! Кад поново почне да ради вртић, свако дете може донети своју књигу и представити је у групи другарима . Слободно , без оптерећења, оваквим радом ваше дете ће у школу кренути са позитивним ставом према књизи!
Вртић „Славујак“
Васпитач : Милица Будишин
Припрема деце за полазак у школу
Деца читање и писање усвајају по поласку у школу , али се у предшколском периоду развијају вештине које утичу на те процесе , а то су:
Дете пре доласка у први разред треба да свлада све предчиталачке вештине, јер су оне нужан предуслов за стицање читалачких вештина. Вештине овладавања слоговима, римом и гласовима, односно фонолошка свесност су најбољи показатељ успеха у почецима усвајања читања и писања.
Аудитивна и визуелна перцепција
Аудитивна перцепција је процес субјективног доживљавања једног акустичкогстимулуса који може бити различит. Аудитивна перцепција и меморија подразумевају процес пријема,обраде и задржавања слушних дражи, сигнала и акустичних знакова. Поремећај у пријему,обради или задржавању слушне дражи доводи до тешких последица у развоју говора и језика- артикулациони поремећаји,поремећаји у читању и писању,разумевању. Аудитивна перцепција подразумева: Аудитивна пажња, Аудитивна меморија, Аудитивна дискриминација.
Визуелна перцепција се односи на непосредно опажање , али опажање са увиђањем . У развоју визуелне перцепције постоје две развојне фазе .
До четврте године живота дете види јединствене (једноставне ) објекте и целине , без икаквих детаља .
Визуелна диференцијација почиње да се развија од четврте године и траје до девете када се завршава њен развој , тј. визуелна перцепција сазрева између четврте и девете године . Визуелна перцепција је нарочито корисна када се развија у складу са моторношћу очију и руку јер олакшава процес читања, писања, цртања као и савлађивање других вештина у школи . Она је очувана ако дете успешно именује предмете, показује именоване предмете и описује њихову функцију , односно употребу ....
Анализа и синтеза
Да би дете било у стању да напише одређену реч, односно скуп слова која носе одређено значење, дете мора претходно овладати анализом и синтезом гласова. Анализа подразумева способност набрајања гласова који се налазе у одређеној речи, односно способност растављања речи на гласове које је чине (пас = п-а-с). Гласовна синтеза подразумева разумевање речи изговорене глас по глас, односно способност састављања редом изговорених гласова у реч (п-а-с =пас). И код вежби синтезе као и код анализе почиње се од речи састављених од три гласа и не прелази се на дуже речи док се не усвоји принцип.
Просторна орјентација и схватање просторних релација
У овом сегменту важну улогу имају поред вида ,пропиоцептивни и кинестетички осећаји.Исто тако поред покрета очију и главе у разликовању просторних односа изузетно важну улогу имају руке.Рука има значајну улогу у+и у просторној орјентацији.Развој просторне орјентације зависи од стимулације средине и њених подстицаја.Ради поспешивања структуирања простора у раду са предшколском децом неопходно је реализовати сл.циљеве:
*познавање простора око себе и сопствене телесне схеме,правца кретања кроз простор и положаје предмета у односу на себе ,као и развијање појмова о просторним односима:лево,десно,у средини,испред,иза,горе,доле,испод,изнад,поред.
*развијање сопственог тела од спољашњих елемената,схватање простора независно од себе што подразумева сагледавање сл.релација међу предметима:унутар,изван,дуж предмета,на граници ,преко,испред,иза,поред,наоколо,између,дотичу се,секу се,обилазе се...
*мењање тачке гледишта у посматрању простора са становишта других на ствари,на себе и из перспективе других ствари.
*трансформисање простора(нпр.растављање неког облика на делове и њихово поновно спајање у целину,савијање папира и тд.)
*реконструисање сензомоторног простора представљањем уз помоћ очигледних средстава(макета,фотографија),замишљањем простора по сећању,или простора који није лично доживљен,а затим их комбинује.
Развој просторне орјентације и формирање одређених појмова просторних односа одвија се утврђеним природним редом.Тако се најпре формирају појмови:горе и доле,затим напред и назад, а знатно касније лево и десно. Осим у усмереним активностима, прилике за развој ових способности су у изобиљу и у многим другим, свакодневним активностима заступљеним у вртићу. Такође, развој просторне орјентације је важан за процес савладавања технике читања и писања. Пр: пише се и чита са лева на десно, одозго на доле, по узорку зна повлачити линије од црте до црте, од тачке до тачке, равне, кружне и таласасте линије...
Развој графомоторике
Да би се графомоторичке способности адекватно развијале неопходан је правилан развој , како грубе, тако и фине моторике прстију, шаке и руке. Графомоторичка спремност је један од битних критеријума на основу којег се утврђује да ли способности појединог детета омогућавају учествовање у настави и усвајању школских вештина. Графомоторичким вежбама подстичемо правилно држње оловке, правилан притисак оловке на папир, јасноћу линије и покета при писању слова.
Деца код које је приметно одступање у развоју фине моторике и графомоторике вежбамо тако што се враћамо на претходну фазу развоја-нудимо дебље и краће оловке,воштане боје,водене боје, креде,радимо на великим вертикалним површинама са малим задацима за дете(играти се са пертлама,пластелином,тестом,боцкалицама,....).
Језичка компетенција (граматичка правила)
Добро развијен логички смислен говор је предуслов успешне комуникације што подразумева способност детета да се активно и отворено изражава у окружењу, да јасно исказује потребе, мисли и знања, жеље, као и способност да конструктивно решава сукобе.
Квалитет комуникације зависи, како од развоја логичког мишљења, памћења, перцепције и пажње, тако и од прецизног одабира речи које одговарају контексту и способности њиховог повезивања у исправно обликоване реченице односно. Стога, дете мора овладати различитим граматичким конструкцијама како би његов говор био смислен и разумљив.
Тако развој тече од именице у функцији реченице, преко удвојених именица са глаголом, придевом или заменицом, до низа таквих простих реченица међусобно повезаних везником „и“...па све до правилнио обликованих сложених реченица уз правилну употребу свих врста речи, укључујући и све граматичке категорије: род, број и падеж.
Пажња и концентрација
Пажња је када свест обухвата једну од наизглед неколико могућих објеката или токова мисли. Концентрација и фокализација су њена суштина. Концентрација је способност да своје мисли усмеримо у одређеном правцу,како би смо извршили неки задатак.
Степен концентрације мења се кроз развојне фазе,али у сваком узрасту постоје игре и начини да се она продужи и додатно стимулише.
Паралелно са развојем развијају се и друге одлике контроле пажње,као што су способност одржавања ,тј.вигилност. Вигилност је битан показатељ зрелости. На основу процењивања вигилност пажње показује највиши раст у периоду око 5. или 6.године.
Поремећај пажње може бити и манифестација неких синдрома или неуролошких поремећаја, те је важно благовремено уочавање односно запажање васпитача о својствима тј. обиму, трајању, флуктуацији и интензитету пажње детета.
Да би дете на школском узрасту било у стању да прати наставу, памти и учи, неопходно је радити на оснаживању пажње.
Артикулација
Неправилан изговор гласова је један од најучесталијих поремећаја код деце предшколског и школског узраста, а готово да нема других говорно-језичких поремећаја, који нису пропраћени поремећајем изговора гласова.
У свету у коме живимо и у којем се информације преносе говором, начин изговора гласова има важну улогу, јер утиче на разумљивост поруке и њеног садржаја. Такође, неправилан изговор гласова, чак и у ситуацијама солидне разумљивости поруке, одвлачи пажњу са садржаја поруке на начин говора.
Пре поласка у школу, дете би требало да изговара правилно све гласове матерњег језика.Чистоћа и флуентност изговора омогућавају јасну перцепцију читаног текста, како читаоцу тако и слушаоцу. А када је у питању писање, тада правилан изговор гласова обезбеђује већу правилност употребе одговарајућих слова приликом писања.
Од коликог је значаја артикулација за правилно писање, нарочито у почетку обучавања, показује следећи пример: када су од ученика нижих разреда тражили да пишу с отвореним устима да не би помицали језик, број грешака у писању се знатно повећао.
Како се говор, па и правилан изговор гласова учи имитацијом, од велике важности је детету дати добар говорни модел. Професионална дужност запослених у раду са децом је да усавршавају и негују сопствени говор.
Од квалитета вербалног изражавања зависи и развој језичко-мисаоне основе , што све утиче на успех у школи али и на развој личности у целини.
Логопеди ПУ „Бошко Буха “ Палилула
Поштовани родитељи, на следећем линку можете похађати вебинар "Дигитална дадиља", намењен родитељима деце предшколског узраста https://m.facebook.com/events/659026708299248?acontext=%7B%22source%22%3A%223%22%2C%22action_history%22%3A%22null%22%7D&aref=3. Вебинар ће бити одржан 26.08.2020. год. у 17 часова.
Поштовани родитељи,
На следећем линку https://drive.google.com/file/d/1JYeaEbwSN0twtSsTJfCTBHUkf-xcW4Y2/view?usp=sharing се налазе брошуре за породице на следеће теме:
Ове теме су изабране јер се родитељске праксе заснивају на разумевању добробити и социјално- емоционалног учења детета, и принципа позитивног родитељства. Оне су основа за промишљање о дугорочним циљевима родитеља у односу на децу и усклађивање васпитних поступака са њима.
Брошуре садрже кратке и једноставне теоријске уводе о темама којима се баве, идеје за родитеље и предлоге заједничких активности са децом.
Молимо Вас, да, уколико сте у могућности, попуните упитнике.
Хвала на сарадњи,
ПУ "Бошко Буха"
До краја октобра отворен је интересантан конкурс, на којем могу да учествују и предшколци- Дунавски уметник 2021. године, https://www.mis.org.rs/objave/nagradni-konkurs-dunavski-umetnik-2021/?fbclid=IwAR3xgl1uXYuXYVon9cse1xUFm_fxJxaxywdtd4F4Qp1XBNovSl31A9daik8
Позивамо родитеље и васпитаче да погледају и уколико су заинтересовани конкуришу.
Поштовани родитељи,
Полазак у јасле представља, најчешће, прво одвајање детета од чланова породице. Пружањем основних информација родитељима о функционисању јаслица желимо да овај процес олакшамо и Вама и деци. Информатор који смо припремили први је корак у остваривању квалитетне сарадње и стицању међусобног поверења које ћемо заједно градити у интерсу Ваше деце.
Са децом јасленог усзраста раде МЕДИЦИНСКЕ СЕСТРЕ – ВАСПИТАЧИ, образоване да раде са децом до треће године. Њихов задатак је да планирају и остварују активности којима ће пружати квалитетну негу и подстицати дечји развој (Физички, интелектуални, емоционални социјални) и осамостављивање.